Waarom deze campagne?

Met deze persoonlijke campagne wil ik graag aandacht vragen voor de duurzaamheidsaspecten van ons voedsel. Dat heb ik gedaan door zelf 40 dagen lang zo duurzaam mogelijk te eten en te laten zien met welke dilemma's en keuzes ik elke dag te maken krijg. In de hoop dat anderen iets herkennen in mijn verhaal. Om uit te kunnen vinden hoe het √©cht zit, ging ik ook langs mensen die een mening over duurzaam voedsel hebben.  


Over duurzaamheid en voedsel valt veel te zeggen. Heel veel zelfs. We putten de aarde uit door enorm veel grondstoffen, land en energie te gebruiken om onszelf te voeden. We laten dieren leven op een manier die we voor onszelf niet acceptabel vinden. Talloze mensen die ons voedsel produceren verdienen daar bijna niets aan. Alle aspecten meegenomen is het dus zaak dat we nu gaan zorgen dat iedereen op deze aarde ook over 30-40 jaar nog gezond en lekker kan eten. 

Gelukkig kan dat ook. We kunnen nu al minder en beter vlees gaan eten. We kunnen meer groenten en fruit uit het seizoen en uit de streek kiezen. We kunnen letten op welke vis we op het menu zetten. Vaker fair trade koffie drinken en minder eten weggooien. En gelukkig zijn er duizenden goede en hoopvolle initiatieven die elk op hun manier bijdragen aan een duurzaam voedselsysteem. Van stadsboeren die groenten en fruit produceren voor de wijk, een vegetarische slager, restaurants die een vleesloze dag op het menu zetten tot voedselfestivals en jongeren die duurzame groepsdiners organiseren. Veel van deze initiatieven heb ik tijdens de '40 dagen duurzaam eten' in het zonnetje gezet. Het resultaat is, naar mijn mening, een aardig beeld van de 'voedselbeweging' anno 2010.