zaterdag 2 oktober 2010

Oogstmarkt op Stadsboerderij Caetshage

Vandaag de laatste voorbereidingen getroffen voor mijn 40-dagen campagne. Dat betekent: veel duurzame boodschappen doen. Ik bracht daarom een bezoek aan de oogstmarkt van Stadsboerderij Caetshage, in Culemborg. Eten dat verbouwd is bij mij om de hoek, door betrokken boeren die er heel hard voor werken met hulp van een heleboel vrijwilligers. En hoe meer mensen de weg daarheen vinden, hoe beter.


Sinds anderhalf jaar worden er biologische groenten en fruit van eigen teelt verkocht. Aan wijkbewoners en andere inwoners van Culemborg. Aanvankelijk ging de teelt en de verkoop nog wat aarzelend van start, maar sinds er vorig jaar een schuur is gebouwd en een kas, komen er steeds meer producten van het land af. Tomaten, pompoenen in alle soorten en maten, hele kromme komkommers, courgetten, bieten, meiknolletjes, chinese kool, paksoy, gewoon te veel om op te noemen. Daarnaast maken ze de prachtigste boeketten bloemen van eigen kweek. Twee boerenstellen runnen de zaak: Todd en Boudien zijn verantwoordelijk voor de bloemen en de reguliere teelt van groenten en fruit, Rutger en Nelleke runnen het zorggedeelte van de boerderij en telen bijzondere producten op permacultuur. En dan is er ook nog de zaterdagse koffie: een wijkkroeg met eigen gebakken taarten en cakes.
Het kwam mij vandaag, op mijn laatste voorbereidingsdag van de 40-dagen, natuurlijk geweldig uit dat er oogstmarkt was. Met een tas vol producten van eigen land en een buik vol met pompoensoep en 'hotdog' met lamsworstjes ben ik huiswaarts gekeerd. Mijn koelkast puilt nu uit van de meiknolletjes, de bieten, de prei, champignons, eikebladsla, conference-peren (in de fruitmand uiteraard), patisson (een bijzonder courgette in de vorm van een vliegende schotel). Ook hebben wij in ons enthousiasme een grote en vier kleine pompoenen aangeschaft, waarvan ik nu al de namen niet meer weet. Deze week maar weer even terug om te informeren. De geimporteerde citrusvruchten heb ik dit keer laten staan en een belangrijk criterium bij de inkoop was: houdbaarheid. Aangezien ik niet helemaal zeker weet of ik al dit heerlijks komende week ook tot een gerecht ga verwerken (ik heb nogal wat afspraken buiten de deur) en een van mijn eerste voornemens is 'geen eten weggooien'. 

Verder nog een bezoekje aan de biowinkel en de Albert Heijn. Mijn eerste ontdekking was dat het boodschappen doen vanaf nu veel meer tijd zal vergen. En dat ik een leesbril mee moet gaan nemen naar de winkel. En dat ik van heel veel dingen eigenlijk nog steeds geen idee heb wat de betere keus is. Eventjes hanteer ik nu 'bij twijfel, niet doen' maar ik weet niet of dat op termijn houdbaar is. Naar sommige producten die nu in mijn koelkast prijken, ga ik nog wat navraag doen. 

Vanavond als 'galgenmaal' een feestje op volkstuinencomplex Amstelglorie in Amsterdam. Een ouderwets leuk feest met optredens en dans. Het eten was weliswaar niet biologisch, maar in zekere zin wel duurzaam. Er werd nauwelijks vlees geserveerd en er was ook niets over. Ter afscheid heb ik twee plakken lekkere, kleffe, ouderwetse leverworst naar binnen gewerkt...

Goed, mijn voorbereidingen zitten er nu op. Morgen is het dan echt: 40 dagen duurzaam eten. Ik heb er heel veel zin in !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten