woensdag 13 oktober 2010

Dag 10: is duurzaam ook duur?

"Ben je nu duurder uit met deze 40 dagen?", werd mij vandaag gevraagd? Ik kom daar in een later blog uitgebreid op terug. Wat mij gisteren wel opviel waren de verschillende verschijningsvormen van duurzaam voedsel die je op één dag kunt tegenkomen. Van luxe en zakelijk tot eenvoudig en bescheiden. Dat was gisteren wel heel extreem. Het ene moment zat ik chique te lunchen bij Vork & Mes in Hoofddorp met een bijpassende rekening. En het volgende moment bevond ik mij in Arnhem in Enig Alternatief, waar we met twee personen voor 3 tientjes onze buik hebben rond gegeten. Allebei duurzaam, maar in een totaal verschillende ambiance. Toen ik 10 dagen geleden startte met mijn campagne en mijn blog op twitter aankondigde, reageerde eigenaar Jonathan Karpathios van Vork & Mes gelijk: "kom je bij me eten?".


Zoveel twitter-enthousiasme wil ik graag belonen en ook van andere mensen had ik te horen gekregen dat ik er beslist naartoe moest. Toen initiatiefneemster van het
Fabulous Food Festival Alexandra Besel ook voorstelde daar samen te gaan eten, was de deal snel gemaakt. Op een prachtige herfstdag togen wij dus richting het voormalig Floriade-terrein in de Haarlemmermeer, waar Vork & Mes is gezeteld in een futuristisch ogend paviljoen. Schitterend aan het water gelegen, kleurrijk en zorgvuldig ingericht, een feest voor de zintuigen. Het begrip 'duurzaamheid' vullen ze in met veel verse producten uit de streek en uit het seizoen (onze eigen Boer Bos, lid van het Urgenda-platform levert schapenvlees), weinig vlees en vis en met plek voor 'vergeten groenten' op het menu. En - uiteraard - viskeuze volgens de viswijzer. Hoewel de frieten die bij de salade kwamen ongelogen een van de lekkersten waren die ik ooit at, was de salade zelf een beetje aan de karige kant. Prachtig van smaak, bijzonder, kleurrijk en smakelijk. Maar van mij had het iets voedzamer gemogen. Vooral de ambiance deed het voor mij. Het uitzicht over het water, de kleurige beelden aan de wand, de inrichting binnen en op het terras buiten, de oranje trap, de vriendelijke bediening. En niet te vergeten de verhalen achter het voedsel. 

Zoveel twitter-enthousiasme wil ik graag belonen en ook van andere mensen had ik te horen gekregen dat het heel bijzonder was om naartoe te gaan. Toen een andere twitter-contact, initiatiefneemster van het

Met Alexandra heb ik zitten bedenken of het geslaagde Fabulous Food Festival, dat op 19 september ruim 750 enthousiaste bezoekers naar Haarlem trok, ook op andere plekken in Nederland plaats zou kunnen vinden. "Gelderland of Overijssel", riep ik onmiddelijk toen zij haar vraag de wereld in slingerde. Niet alleen omdat ik er zelf al jaren met plezier woon (Gelderland dan), maar vooral ook omdat er een bescheiden regionale voedseleconomie is die zich goed bij zo'n festival zou kunnen aansluiten.

Ik nam gelijk maar de proef op de som en toog naar Arnhem, waar ik met een vriendin had afgesproken. Wij aten in Enig Alternatief , een biologisch vegetarisch eetcafé in een rustig straatje in de binnenstad. Al 18 jaar kookt de eigenares er gezonde, voedzame maaltijden. Eerlijk, zonder opsmuk, net zoals zijzelf. Je kijkt zo haar kleine keuken in, je eet wat de pot schaft en dat is het dan. De ramen beslaan, je zit best dicht op elkaar, maar het is gezellig en charmant en het zit altijd vol. Het is geen restaurant waar je je werkrelaties mee naartoe neemt om een zakelijke deal te sluiten, maar met je vrienden en familie kun je er een fijne avond beleven.

Dus nee, duurzaam hoeft helemaal niet duur te zijn. De prijs zit hem in andere dingen, net als een huis met dezelfde woonoppervlakte in Amsterdam vijf keer zo duur kan zijn dan op het Friese platteland. Van de totale prijs die wij voor ons voedsel betalen, zit ook maar een (klein) deel in de ingredienten. Zoals dat bij de supermarkten ook het geval is. Je betaalt wat de markt er voor vraagt en de consument bereid is neer te tellen. De keus is aan jou.

1 opmerking:

  1. Dag Sandra,
    heel leuk, dit blog, om duurzaam eten onder de aandacht te brengen. Maar ik hoop van harte dat je van die 40 dagen 400 maakt, of misschien wel 4.000. Waarom niet? Zoals gezegd: ook in het land van duurzaam eten is er tegenwoordig voor elk wat wils. Gelukkig wel!

    BeantwoordenVerwijderen