maandag 13 september 2010

Van start

Fruit op Stadsboerderij Caetshage
Op zondag 3 oktober ga ik beginnen aan een spannende missie: 40 dagen duurzaam eten. Katholieken vasten, moslims hebben de Ramadan en ik kies mijn eigen bezinningsperiode door me 40 dagen lang te concentreren op duurzaam eten. Wat dat precies is, daar heb ik nog geen sluitend antwoord op. En of het uberhaupt mogelijk is, weet ik nu ook nog niet. Maar de zoektocht vind ik wel heel interessant. Mijn doel? Duurzaam voedsel onder de aandacht brengen. En kijken wat ik allemaal onderweg aan keuzes en dilemma's tegen het lijf loop. Ben ook wel een beetje zenuwachtig.
Kan ik het volhouden om 40 dagen lang (eindpunt Dag van de Duurzaamheid) alleen maar duurzaam te eten? Of word ik daar binnen een week helemaal horendol van? Uiteraard begin ik niet helemaal blanco aan mijn missie en ben ik te rade gegaan bij een paar experts. 
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, gaat 'duurzaam eten' over veel meer dan biologisch of fair trade. Het gaat over een heleboel aspecten die aan voedsel kleven: energiegebruik, dierenwelzijn, bestrijdingsmiddelen, gezondheid, water, arbeidsomstandigheden. Of het eten van ver komt of dichtbij, of er veel dierlijke eiwitten op je bord liggen. Of de boer er een behoorlijk inkomen mee heeft verdiend. Of je geen vis op je menu zet die bijna is uitgestorven. En of je een beetje 'economisch' kookt in die zin dat je niet een heleboel hoeft weg te gooien. Er zijn allemaal keuzes te maken die niet onder een keurmerk of label te vangen zijn. Al die aspecten ga ik proberen mee te wegen in mijn zoektocht langs experts, kookblogs, supermarkten, restaurants, snackbars, cateraars, etc. En al die keuzes en afwegingen maken het dus ook uitdagend om dit 40 dagen vol te houden. Wat kies je bijvoorbeeld als een product wel zegt een eerlijk loon voor boeren te garanderen, maar geen rekening houdt met het milieu? Of als iets juist wel biologisch is geproduceerd, maar duizenden kilometers heeft afgelegd voor het op je bord ligt? Via dit blog hou ik jullie graag op de hoogte. Tips zijn uiteraard welkom.

1 opmerking:

  1. COS Brabant, Restaurant Blend en Bureau Ver(?)antwoord nodigen je uit om op dinsdag 26 oktober tussen 08.00 en 09.30 te komen genieten van een heerlijk Fairtrade ontbijtbuffet in restaurant Blend.

    BeantwoordenVerwijderen